Flera moderata ledamöter hotade i helgen – "Ett haveri för demokratin"

NYHETER / Permalink / 0

Idag ska fullmäktige fatta beslut om rambudgeten. I helgen hotades flera moderata ledamöter – och mitt under brinnande möte överväger man nu om man vågar rösta i budgetfrågan. – Det är en katastrof för demokratin, säger gruppledaren Marie C Nicholson. 

Demokratin i Vimmerby är illa ute. I helgen hotades flera moderata ledamöter. Enligt gruppledaren Marie C Nicholson har både de moderaterna politikerna och deras familjemedlemmar utsatts för direkta eller indirekta hot.

– Det har varit telefonsamtal, kommentarer och ”presenter” som lämnats av i våra trädgårdar. Det är fruktansvärt tråkigt och innebär att en del ledamöter nu sitter och överväger om de vågar rösta i budgetfrågan. Vi överväger att polisanmäla, men oavsett är det en katastrof för demokratin.

Vad har hänt?

– Jag vill inte gå in på det så mycket. Tre personer har upplevt obehagliga situationer med personer från allmänheten. Det har varit telefonsamtal, kommentarer och en present i trädgården. Jag vill inte gå in på det mer än så, men det var tydligt vad det handlade om.

Hur är stämningen i gruppen?

– Vi stöttar varandra såklart och det är jättetråkigt. Det här gör det jättesvårt att få människor att engagera sig och jag tror att alla partier kommer lida av det här. Sedan blir man skrämd av hur människor tänker.

Vad får det för konsekvenser?

– Det kan leda till att vi inte får människor att ställa upp. När vi rekryterar vill man vara ärlig över hur det är. Vi måste berätta att sånt här kan hända, men det ska inte vara så att vi bara har människor som rycker på axlarna åt sådana här saker som kan arbeta som politiker. Vem som helst ska kunna engagera sig.

”Haveri för kommunen”

Vad som är ännu värre är att hoten kan påverka hur de hotade ledamöterna röstar ikväll.

– Eventuellt kommer det vara så.

Hur ser du på det?

– Att det påverkar utgången är fruktansvärt allvarligt. Det leder till ett politiskt system som inte hör hemma i Sverige. Det är ett haveri för demokratin. Då har demokratin slutat att fungera.

Hur känner du själv?

– Jag är en av dem som känner att man får räkna med det här samtidigt som jag känner viss avsky. Det är inget som får mig att jag vilja sluta engagera mig, men jag förstår att andra tänker så. Man är fritidspolitiker för att man tycker att det är roligt och för att man vill göra skillnad. Är det inte roligt längre är det lätt att hitta något annat att göra.  

Den stora frågan: Ska vi ha det såhär i Vimmerby?

Jakob Karlsson

Fotnot: Texten har uppdaterats

Till top