Högye: ”Ber Johansson om ursäkt kan han sitta kvar”

NYHETER / Permalink / 1

Sverigedemokraternas styrelseledamot Nils-Erik Johansson ville skicka in ett bombplan över en romsk boendeplats. Gruppledaren Sandor Högye anser att Nils-Erik Johansson kan sitta kvar på sin post. – Om han ber om ursäkt och tar avstånd från våld kan han göra det, säger han.

Igår avslöjade Vimmerbybloggen att Nils-Erik Johansson, styrelseledamot i Sverigedemokraterna Vimmerby-Hultsfred, dömts till hets mot folkgrupp efter en kommentar på Facebook. I en diskussion om romers boendeplats i Borås skrev Johansson ”Ett B-52 plan så är problemet löst”.

För det har rättsväsendet bötfällt Johansson med 14 000 kronor. Enligt Sandor Högye har Johansson ursäktat sin kommentar och betalat böterna.

– Jag har pratat med honom och han har bett om ursäkt. Det kan vara lätt att det slinker ur en saker när man är oerfaren.

Kan Johansson vara kvar i partiet?

– Det är absolut möjligt. Tar han avstånd från uttalandet då får han vara kvar. Stefan Löfven sa zigenare om romer och han är kvar. Men vi måste träffas och prata igenom det här. Jag vill lyssna av lite mer. Jag är en förespråkare för yttrandefrihet och tycker att det ibland går för långt med hets mot folkgrupp. Det är svårt att uttrycka sig ibland.

Tycker du att domen är felaktig?

– Domen är kanske inte felaktig, men varför kan man inte döma utlänningar som hetsar mot svenskar? Jag har hört riksdagspolitiker uttala sig om att det inte går för att vi är majoritet och då tycker jag att lagen är fel på något sätt. Jag tycker att den ska avskaffas.

Ska man kunna säga vad som helst till vem som helst?

– Man får inte såra vissa individer förstås, men det här är en jättesvår fråga. Jag vet inte. För mig är yttrandefriheten väldigt viktig.

”Menade att de skulle skrämmas?”

Högye tycker att det är synd att Johansson inte drev fallet till rättegång.

– Det hade jag gjort i hans ställe. Jag har tittat på fall det där det blivit olika domar i olika instanser.

Vad tror du att Johansson menade med sin kommentar?

– Det vet jag inte. Han skrev bara att ett B52-plan skulle dit. Vad han menar får du fråga honom om. Jag kan inte tro någonting, jag vill veta. Jag måste ha ett möte och fråga lite närmare.

Frågade du inte när du pratade med honom?

– Jo, men han sa att han inte skrev något med att bomba. Han kanske menade att man skulle skrämmas? Till mig har han sagt att han inte vill gå till våld.

Vad tänker du på när du tänker på ett B52-plan?

– B52 förknippar jag med folkmord på vietnameser. Hänvisade han till det, så var det fel. Det är viktigt att ta avstånd från uttalanden om våld. Problemet är att 58 procent av befolkningen tycker att invandringen är för stor och att 70-80 procent inte vill ha kvar tiggare. Dumma uttalanden kommer att öka – och det skyller jag på politikerna som inte uppfyller vad väljarna och folket vill. Jag är rädd för att det kommer att bli värre och värre och att det kan leda till våld.

Oavsett politik så har väl alla människor ansvar för vad de säger?

– Jo, men när politikerna inte rättar sig efter vad folket själv vill blir det en frustration som går ut över romerna. Vi har en representativ demokrati, men någonstans måste politikerna bli mer lyhörda.

”Undrar vad domstolarna håller på med”

Sandor Högye tror att Sverigedemokraterna kollar upp nya företrädare.

– Vi gör en koll. Både jag och min fru har varit tvungna att lämna in utdrag från belastningsregistret. Jag hoppas att det skett i det här fallet också och jag tror att vi är det enda partiet som gör det.

Skadar Johanssons dom partiet?

– Det är aldrig bra. Å andra sidan läste jag nyss boken om Quickfallet, så ibland undrar man vad man vissa domstolar håller på med.

Så du tycker att domen är felaktig?

– Nej. Den var nog rätt.

Jakob Karlsson

#1 - - Anonym:

Avstår från våld är han inte dömd för våldsbrott innan mot någon kvinna ???

Till top