Styrelseledamot i SD dömd för hets mot folkgrupp

NYHETER / Permalink / 4

Nils-Eric Johansson är ordinarie ledamot i Sverigedemokraternas lokala partistyrelse. I slutet av maj dömdes han för hets mot folkgrupp efter en kommentar på Facebook.

Det var i november ifjol som en Facebook-diskussion om en romsk boendeplats i Borås spårade ur. I gruppen ”Vi som inte vill ha en moské i Borås” skrevs flera hotfulla kommentarer riktade mot tiggare och rättsväsendet valde att utreda totalt sex personer för hets mot folkgrupp.

En av dem var Nils-Eric Johansson, ledamot i Sverigedemokraternas lokala partistyrelse i Vimmerby-Hultsfred. I diskussionen om romska tiggares boendeplats i Borås skrev Johansson ”Ett B-52 plan så är problemet löst”.

Böter på 14 000 kronor

Ett B-52-plan är ett amerikanskt bombflyg. I strafföreläggandet skriver åklagaren att Johansson ”uppsåtligen hotat och uttryckt missaktning för folkgrupp”.

Bötesbeloppet ligger på totalt 14 000 kronor. Johansson ska även betala 500 kronor till Brottsofferfonden.

Ett strafföreläggande har samma verkan som ett åtal, men den misstänkte får sitt straff utan rättegång. Nils-Eric Johansson kan nu välja mellan att acceptera straffet och betala böterna – eller pröva målet i en rättegång. På Facebook har Johansson, kort efter domen, vädjat om bidrag från ”50 TROGNA SD bröder och systrar”.

Vimmerbybloggen har sökt Nils-Eric Johansson under dagen. Vid första samtalet svarade Johansson, men efter att Vimmerbybloggen presenterat sig yttrade inte Johansson ett enda ord. Därefter har inte Johansson svarat på bloggens påringningar.

”Emot alla former av våld”

Vimmerbybloggen har även sökt Bengt Barkstam, ordförande i SD Vimmerby-Hultsfred, och ringt den lokala föreningens partitelefon – utan resultat.  

Gruppledaren Sandor Högye kände inte till strafföreläggandet:

– Det hade jag ingen aning om och jag kan inte uttala mig förrän jag vet vad det är frågan om. Han kanske menade att man skulle skjutsa hem tiggarna med planet? Men är det som du säger så kan jag inte begripa den typen av uttalanden. Hänsyftar det till våld tycker jag inte om det. Jag är emot alla former av våld och alla uppmaningar till våld.

Kan Johansson vara kvar i den lokala partistyrelsen?

– Jag måste ta reda mer på vad som har hänt och prata med killen. Ring imorgon så vet jag mer.

Jakob Karlsson

 

 
 

 

#1 - - Anonym:

Denna man kör våra skolbarn i en skolbuss till och från skolan.. Man ställer sig frågan om alla barn får åka med??

#2 - - Maria:

Ja hur kan han få köra dessa barn!

#3 - - Anonym:

Vilken dum fråga! Men visst sköter sig inte ditt barn kanske det får kliva 28 med all rätt

#4 - - Magnus:

Varför blanda in jobbet i detta. Om det visade sig att Johansson misskötte sitt jobb, då ja.
Om alla skulle bli straffade för kommentarer som kanske inte är helt rumsrena så skulle de flesta facebookanvändare åka dit så det sjunger om det. Detta ärende har blivit på tok för stort och i mitt tycke så gör ni er skyldiga till hets mot Johansson.

Till top