25 barn befann sig nära knivmannen

NYHETER / Permalink / 0

Mycket otäcka scener utspelade sig i bostadsområdet Bullerbyn igår. Ungefär 25 barn befann sig runt lekplatsen när den nu anhållne mannen gick runt och hotade barn och vuxna med kniv.

Vimmerbybloggen har pratat med ett vittne till den allvarliga händelsen i Bullerbyn igår. Personen, som vill vara anonym, hade en mycket stor del i att händelsen inte utvecklades till en katastrof. Det var hon som ringde polisen och som enda vuxen lyckades hålla ungefär 25 barn borta från knivmannen.

– Det var ju jobbigt för jag var den enda vuxna som skulle se till så att alla barn höll sig borta från honom. Han hotade mig och några små barn och många barn blev rädda och grät, berättar hon nästan exakt ett dygn efter händelsen, berättar hon. 

Händelseförloppet började runt klockan tre. Mannen ville att två barn skulle följa med till hans lägenhet. Ett av de två barnen var vittnets lillasyster.

– Han ville att de skulle in i hans lägenhet och när de försökte slita sig loss blev min lillasyster riven på handen. Sedan sprang de bort till mig. Jag gick fram till honom och undrade vad han hade för problem och då var han rasistisk.

”Hämtade en fiskkniv”

Därefter fick utvecklingen en dramatisk vändning.

– Inom en kvart gick han ut till sin bakgård och började dansa och gick fram till massa barn. Då var det en kille som tydligen var lite uppkäftig, så mannen gick hem och hämtade en stor fiskkniv som han gick med bakom ryggen. Jag gick fram och frågade vad han hade bakom ryggen och då sa han att jag inte behövde bry mig och att han skulle hjärndöda en person som han trodde var min pojkvän. Då ringde jag polisen.

I en halvtimme gick mannen sedan runt med kniven och hotade flera barn innan polisen anlände och kunde gripa honom

– Han viftade med kniven till polisen kom och det var ungefär 25 barn runtomkring. Som tur är blev ingen knivskuren. Det känns skönt att polisen kunde gripa mannen och att han är borta härifrån ett tag nu.

Det blev alltså ett lyckligt slut på en händelse som kunde ha fått förödande följder.

”Ännu inte hörts”

Vittnet har aldrig sett mannen tidigare. Mannen är boende i Vimmerby och i 35-årsåldern. I den anmälan som är upprättad finns det sex målsäganden.

Mannen har ännu inte hörts av polisen i Västervik.

– Han kommer höras under de närmaste dagarna. Nu har vi hört de inblandade barnen och de har tagit illa vid sig, säger förundersökningsledaren Ulf Gollungberg.

Mannen är misstänkt för misshandel, olaga hot, försök till olaga frihetsberövande, brott mot knivlagen samt narkotikabrott.

Jakob Karlsson

Till top