Kosovare Asllani blir författare - släpper barnbok före VM

NYHETER / Permalink / 0
Kosovare Asllani är Vimmerbys mest framgångsrika fotbollsspelare genom tiderna. Lagom till VM blir hon även författare. Boken "Passa Bollen! ropar Kosse" släpps den 1 juni. 
 
Kosovare Asllani är uppvuxen i Vimmerby och har Vimmerby IF som moderklubb. I sommar är hon uttagen till sin första VM-turnering i karriären. Men det händer fler saker runt Asllani än så. Den 1 juni släpps Allanis första barnbok. 
– Hela boken är inspirerad av min barndom, och när jag började spela fotboll. Det handlar inte bara om fotboll. Eftersom jag är utländsk handlar det också om min invandrarbakgrund. Det är en mix av allting och den har verkligen fångat min personlighet, säger Asllani till SportExpressen.
"Brist på böcker om tjejer"
Boken är skriven tillsammans med Anja Gatu och Maria Källström. Asllani anser att det finns en brist på barnböcker om tjejer. 
– När jag växte upp så läste jag alltid fotbollsböcker med killar. Överlag så finns det inte så många barnböcker med kvinnliga idrotter. Om man går in i ett bibliotek nu så är det svårt att hitta barnböcker där tjejer är framgångsrika. Det är väl det som är viktigast för mig. Dels att man är en bra förebild, men också att man visar att det finns kvinnliga idrottare och fotbollsspelare som kan nå ut till unga tjejer. Jag hoppas att det här kan inspirera unga tjejer. Det viktigaste är att de som läser boken tycker att den är bra och att den når ut till unga tjejer. Sen är tanken att det ska bli en bokserie. Vi får se efter att den första har kommit ut.
Boken släpps den 1 juni och finns att köpa digitalt. Om satsningen faller väl ut finns planer på en serie med flera titlar. 
Sveriges första match i VM spelas mot Nigeria den 8 juni. 
Jakob Karlsson
Till top