ALV till en medarbetare: Byt hårfärg – eller gå hem

NYHETER / Permalink / 12

Färga om håret om du ska jobba kvar på Astrid Lindgrens Värld. Den uppmaningen fick en medarbetare på sagoparken i veckan. – När man jobbar i våra tematiserade miljöer har vi en policy om att man ska ha en naturlig eller neutral hårfärg, säger sagoparkens vd Joacim Johansson.

Igår lade en förälder ut en Facebook-uppdatering som fått enorm spridning. Uppdateringen handlade om att förälderns dotter, som jobbat på Astrid Lindgrens Värld under hela sommaren, fått en uppmaning om att hon måste byta hårfärg för att få jobba kvar.

Enligt föräldern ansåg ALV att dotterns hårfärg var ”för blond” – och dottern valde att avbryta sin anställning med omedelbar verkan.

Astrid Lindgrens Världs vd Joacim Johansson bekräftar det inträffade.

– Jag känner inte till exakt vad som har sagts till personen, men jag känner till händelsen, det är inget påhitt. Jag känner inte heller till att håret är för blont, utan vår uppfattning är att håret är blått och vi har som policy att man ska ha en naturlig hårfärg när man jobbar i våra tematiserade miljöer. Vi vill inte bryta illusionen, säger han.   

Man får inte ha vilken hårfärg man vill om man jobbar på Astrid Lindgrens Värld?

– Man får ha vilken naturlig hårfärg som man vill. Men man får inte ha lila, blå eller cerise hårfärg om man jobbar i våra tematiserade restauranger. Det är för att inte bryta illusionen. Vi vill komma så nära hur det såg ut förr som möjligt.

Så personen ombads att färga om håret eller gå hem?

– I detalj vet jag inte hur samtalet var med den här medarbetaren, men när man jobbar i våra tematiserade restauranger har vi en policy på att man inte har blått eller lila hårfärg. Man har en hårfärg som är neutral och naturlig. I det här fallet såg vi att den här hårfärgen inte var i linje med den tematisering vi vill ha i den miljön.

Har ni fler krav på era medarbetares utseenden?

– Vi har inget krav på utseenden, men vi har också som krav att man täcker en tatuering om den är synlig. Det är också på grund av vår tematisering. Annars finns det ingenting som säger att man måste se ut på ett visst sätt.

Fått enorm spridning

Facebook-uppdateringen har fått många människor att reagera. Uppdateringen har delats 196 gånger i detta nu och i kommentatorsfältet är många upprörda. En person skriver såhär: ”Pinsamt agerat av ALV! ALL HEDER åt dottern som står upp för sig själv och sina värderingar!”

– Jag kan bara konstatera att vi har olika syn på olika ting. Jag förstår att det finns människor som tycker att vi bör agera på ett annorlunda sätt utifrån tematiseringen, men vi har den här policyn.

Har ni laglig rätt att kräva vilken hårfärg era medarbetare ska ha?

– När vi rekryterar personal informerar vi vad som gäller utifrån våra perspektiv. Det vet man om när man börjar hos oss.

Är medarbetarnas utseende ett vanligt problem på Astrid Lindgrens Värld?

– Jag har inte jobbat här så länge, så jag törs inte svara på det. De medarbetare som jag har pratat med säger att det inte är vanligt.

Kommer ni hålla fast vid den här policyn?

– Vi har inte diskuterat att ändra den, men sedan vill inte jag uttala mig om att det kommer vara såhär i oöverskådlig framtid. Som vi diskuterat fram till nu så är vår ambition att inte bryta mot illusionen.

Jakob Karlsson

#1 - - Anonym:

Till de som ryggdunkar ALV:

Vad är det med er? Vadå bra ALV? Påverkar hårfärgen vem du är som människa? Har vi inte längre möjlighet att vara som vi vill? Detta borde ALV skämmas för. Ska upprätthållandet av en illusion ses som mer viktig än att anställda trivs med sina privatliv?
Är detta Astrid Lindgrens anda?
Tror ni turisterna vänder i dörren om de ser en person med udda hårfärg sälja glass eller spela polis? Det gör nog bara barnen ännu mer nyfikna.

Det är inte bara vidrigt att kräva folk att ändra marginella detaljer hos sin person för att få jobba kvar, det är dessutom olagligt av ALV. Och det är helt sjukt att ni andra håller på ALV. Men ni har väl ingen karaktär själva och skulle aldrig få för er att sticka ut...

#2 - - Anonym:

"Det är för att inte bryta illusionen. Vi vill komma så nära hur det såg ut förr som möjligt."
Så ingen mörkhyad anställd då? Är man helt konsekvent där?

#3 - - Anonym:

Trivas med sina privatliv?!, jo det ska man ju göra men det får man väl göra på just sin privata tid. På arbetstid är det väl av största vikt att göra det jobb som man anställdes för och i och med att man tackade ja till anställningen så måste det väl betyda att man gick med på de villkoren som arbetsgivaren presenterade.

#4 - - Anonym:

Men snälla nån. Jag vet inte hela historian men fakta är det att vid anställning så informeras all personal om de krav som gäller och väljer du då att jobba där så har du gått med på de kraven.

Dessutom handlar det inte om att ALV "ogillar" folk som är annorlunda utan att de, som en temapark, vill få så autentiska miljöer som möjligt. Du såg inte folk på 50-talet med blåa tuppkammar i butikerna... Det är svårt nog att få det att se så historiskt korrekt som möjligt i parken men de försöker så gott det går. Om det är diskriminerande att inte låta en person med blått hår stå och sälja glass så antar jag att det är diskriminerande att inte låta en kvinna spela Mattis kanske? Eller att en kille tar över rollen som Pippi?

Jag kan absolut förstå att många kan bli upprörda över detta men gå inte ut och gör påhopp mot parken för en incident där man antagligen inte hört hela historien. Att gå på direkt kritik mot parken för att ha läst ett blogginlägg där det uppenbarligen finns mer till historian är både barnsligt och korkat.

Dessutom. "Är detta Astrid Lindgrens anda?"
Via en kvick googlesökning så får man snabbt reda på att majoriteten av ALV drivs av Saltkråkan AB, en företag grundat och som leds av Astrids släktingar och vänner. Lustigt att så många ställer frågan "Vad hade Astrid tyckt om det här?" när parken drivs av de som uppenbarligen är mest kvalificerade att faktiskt svara på den frågan.

Snälla, tänk några steg extra innan man spottar skit på internet bara för att ett blogginlägg som inte visar hela historien. Anta inte att ett företag, som har klara policys vid och under anställning, hatar annorlunda människor på grund av att de inte vill falla under deras "hemska sätt att styra på".

MVH
En bekymrad vimmerbybo

#5 - - En Bekymrad Vimmerbybo:

P.S. Det måste krävas en fruktansvärt dum person om man ska kläcka en sån korkad kommentar som #2 släppte. Nästan så man skäms lite..

Svar: Varför då?
Jakob Karlsson

#6 - - Anonym:

Har man ingått ett avtal så bör man ju ha läst det innan man skriver på. Således kan det ju inte komma som en överraskning när man ombedes att färga sitt hår till en neutral färg. Själv göra själv ha.. Snyfthistorier av det här slaget blir ju bara löjligt. Vill man ha ett jobb får man väl stå ut med att se "vanlig" ut i hårfärgen. Annars får man ju göra som denna anställda och gå hem!!

#7 - - Fakta:

Hårfärgen är densamma nu som då anställningen gavs utan hinder. Men pga den väldigt ljusa blonda färgen så uppfattade någon/några att färgen på håret färgats till blått men i själva värket så var det en hårinpackning som givit denna "blåa" nyans. Som resurs anställd på alv har det även brustit i informationen med handboken som vanligtvis varje anställd får ta del av där det bland annat finns information om policy med neutral hårfärg.

#8 - - En Bekymrad Vimmerbybo:

Jakob Karlson. Du skämtar eller?!
Att jämföra en hårfärgs policy mot att inte anställa människor på grund av deras hudfärg är två fruktansvärt olika saker. JAg jag sa i mitt tidigare så försöker de vara så historiskt korrekt som möjligt men i vissa fall så går det inte. Eller att de vill inte.

Den kommentaren är ungefär som om att jag nämner att invandringsfrågan är värd att ta upp och då kallar du mig rasist. Rakt ut löjligt att någon ens går åt det hållet i en kommentar.

Svar: Är alv seriösa med sin utseendepolicy i restaurangerna så exkluderas väldigt många i rekryteringsprocessen. Jag förstår inte hur du inte kan se den problematiken och tycker att du har haft en otrevlig ton i båda dina kommentarer.
Jakob Karlsson

#9 - - Anonym:

Men varför anställde dom flickan från början!? Hon har inte ändrat hårfärg under tiden?? Usch för alv

#10 - - En Bekymrad Vimmerbybo:

Jakob. Jag kan se hur du tycker mitt andra inlägg var något otrevligt men det är för att jag tycker det var en fruktansvärt onödig kommentar. Första inlägget är bara simpel fakta. Men jag tycker det är tråkigt att någon ska direkt koppla en incident gällande hårfärg till att alv diskriminerar mörkhyade människor.

De exkluderas inte genom rekryteringsprocessen utan under processen så informeras personen i fråga om vad som gäller och accepterar det inte kraven som företaget har på dem så är det bara att tacka nej. Det är ju dessutom inte bara alv som har restriktioner på hur man får och inte får se ut inom arbetslivet. Hur många ser du i butiker eller i restaurang men tydliga piercingar och tatueringar?

Det finns krav på utseende i stort sätt över allt inom arbetslivet men när en tema park, som dessutom faktiskt har ett tema med miljöer, hävdar att en anställd inte går med på deras krav, som hon har gått med på vid anställningstillfället, så hängs de ut som ett diskriminerande företag och internet exploderar men personen som givetvis tycker att de är "satan själva". Det är något som gör mig irriterad.

Men jag förstår om det framställts som otrevligt och det vill jag be om ursäkt för. Det var inte min avsikt utan jag vill bara att man tänker efter några steg innan man börjar kasta skit bara för att man läste en sak på internet.

Ännu en gång, ursäkta mig.

Mvh
Rasmus Almqvist

Svar: Jag tycker att det var en relevant kommentar. Hur gör man med mörkhyade människor, med människor med asiatiskt ursprung, med människor som bör slöja om inte personalen får ha vilken hårfärg den vill för att man vill skapa 1800-talets Småland i restaurangerna? Det hör absolut till ämnet - och du skrev att personen som ställde frågan om mörkhyade personer måste vara "fruktansvärt dum". Sedan är det självklart så att arbetstagaren har ett val om policyn är tydlig vid anställningens inledning. Jag ser rätt många i exempelvis klädbutiker med tatueringar. En miljon svenskar är tatuerade idag. Ganska många färgar håret. Varför ska inte det vara okej i arbetslivet? Jag tycker inte att ALV har hängts ut som ett diskriminerande företag, tvärtom. ALV fick gott om utrymme att förklara sin policy - och sedan får människor ha vilka åsikter de vill. Ser jag på min blogg så är det snarare tvärtom: de flesta tycker att ALV gör helt rätt.

Tack för dina kommentarer och din ursäkt. Jag är mån om ett konstruktivt debattklimat på Dagens Vimmerby med skarpa åsikter och anständig ton. Fortsätt gärna kommentera, utan att kalla andra för "fruktansvärt dumma". /Jakob
Jakob Karlsson

#11 - - Rasmus Almqvist :

Jo det var sagt i mycket hets men jag kände att direkt vinkla det mot rasism är väldigt tråkigt. Det finns två sidor till den historien och det känns som att den har blåst upp till ofantliga proportioner. Och jag vill verkligen trycka på att det är inte samma sak. ALV har många anställda som är mörkhyade som jobbar runt om i parken. Det handlar om att försöka få till ett tema och en miljö så långt det går. Men ett företag som ALV kommer inte neka mörkhyad personal från att jobba för så får man bara inte göra. Hade det skett så kan jag förstå att folk blir upprörda. Hårfärg är en stil, det kan jag förstå. Men det är också ett par skor eller en tröja. Och om du blir tilldelad arbetskläder så kan du inte gå i dina vanliga kläder och säga att företaget diskriminerar dig. Och om du då har en tydligt onaturlig hårfärg som går emot företagets policy så är det enkelt att acceptera eller tacka nej.

Det är heller verkligen inte mot ditt blogginlägg som jag riktar mycket av det jag säger utan det handlar om folket som läser den och hör om detta. Det är så fruktansvärt mycket skit som pratas om ALV över Facebook och övriga internet kring en incident som nu har exploderat till ofantliga proportioner utan att folk reflekterar över att det kanske finns mer till detta än vad som sägs och skrivs? Skulle verkligen ett så stort och omtyckt företag som ALV ge ett sådant starkt ultimatum från ingenstans, mitt i säsongen? Det är högst osannolikt. Det gör mig ledsen att se så mycket människor sprida så mycket hat om något de vet så lite om...

Och återigen så håller jag med dig, det var småsint av mig att använda mig av elakheter men jag står fast vid att den frågan inte är relevant till just denna incidenten så detta inte är en diskriminering i min åsikt.

//Rasmus

#12 - - Anonym:

Att Saltkråkan AB inte har full koll på "Astrids anda" har framkommit tidigare.
Ett exempel är väl när en fyraårig pojke dog, hans favoritkaraktär var apan Herr Nilsson. Föräldrarna ville alltså ha Herr Nilsson i tidningens dödsannons. Saltkråkan AB svarade med hot om stämning därför att "de inte ville att Astrids böcker ska associeras till döden". Frågan som slår mig är: har de ens läst sagda böcker? Pippis mamma är i himlen (dvs död) Bröderna Lejonhjärta dör två gånger (sorry för spoilern om ni inte läst boken), Skalleper dör i Ronja Rövardotter, drängen Alfred är nära att dö av blodförgiftning i böckerna om Emil, listan fortsätter. Att säga att ägarföretaget Saltkråkan AB har koll på läget stämmer kanske ibland, men långt ifrån alltid.
Hade hon färgat håret blått, grönt, lila eller någon annan artificiell färg så hade det varit en annan sak men så var inte fallet, det var samma vitblonda färg som när hon fick anställningen.

Till top