”JC” inför cuprysaren: ”Kanske Storebros största match någonsin”

NYHETER / Permalink / 0

Ikväll står Johan ”JC” Carlsson inför en förmodligen världsunik uppgift. Han ska nämligen spela en tävlingsmatch mot det lag han är tränare för. Carlssons ena lag, Storebro IF, ställs mot Carlssons andra lag, Vimmerby IF, i åttondelsfinalen i Hyundai Cup.

Inför den här säsongen tog Johan ”JC” Carlsson på sig dubbla roller. Han är spelande tränare i Storebro IF i division fem och tränare i Vimmerby IF i division två. Inte kunde man då tro att lagen skulle ställas emot varandra i en åttondelsfinal i Hyundai Cup (tidigare Smålandscupen).

Men ikväll smäller det på Bruksvallen – och Johan ”JC” Carlsson ställs mot de spelare han själv coachade så sent som i söndags.

– Men imorgon är jag inte involverad i Vimmerby IF alls. Det är bara Storebro som gäller, säger han själv.

Känns det konstigt?

– Nej. Det är en udda situation, men när domaren blåser igång matchen imorgon funderar jag inte på vilka som står på andra sidan. Jag tycker själv att jag är bra på att fokusera på mitt eget.  

Kommer du hålla igen i närkamperna?

– Nej. Det går inte. Då förlorar jag dem och skulle jag tänka så kan jag inte spela den här matchen. Jag kommer inte ha det i huvudet.

Entrén till integrationsprojektet

Självklart är det en speciell match för Johan ”JC” Carlsson – men det är det också för hela Storebro IF som hoppas på folkfest på Bruksvallen. Entrépengen går till Vimmerby IF:s integrationsprojekt och musikunderhållning väntar före avspark.

Storebro IF och Vimmerby IF har mött varandra i tävlingssammanhang vid tidigare tillfällen – men visst är det extra speciellt i en cupmatch och särskilt när Vimmerby ligger fyra divisioner högre upp i seriesystemet.

– Jag tycker att det är en av de större matcherna i Storebros historia och det ska bli väldigt roligt. Jag hoppas att det kan bli ungefär 500 i publiken och vi har en bra känsla i laget. Det känns att det är något på gång. För vissa i laget är det den största matchen i karriären.

”Jag tror på seger”

Vimmerby IF, femma i division två, bör förstås inte ha några större besvär med Storebro IF, etta i division fem. Men sedan Johan ”JC” Carlsson tog över Storebro inför förra säsongen har laget gått som tåget i både seriespelet och cupspelet.

Ifjol var man på vippen att slå ut Oskarshamns AIK (1-2) – och nu siktar man förstås på en liknande prestation. 
– Jag tror att vi har en chans. Inför matchen mot Oskarshamns AIK förra året sa jag att vi vinner en av tjugo matcher och det är väl ungefär samma odds nu. Vi kommer absolut ge Vimmerby en match.

Vad krävs för att ni ska vinna?

– Att vi spelar tajt och hjälps åt. Vi måste täppa till ytorna och försöka behålla bollen inom laget. Vi måste överträffa oss själva, men det är ingen omöjlighet och vi har visat bra moral hela tiden tycker jag. Vi har slagit topplag i division fyra och i division fyra Elit, så så dåliga är vi inte.  

Vad är ett naturligt resultat?

– 2-1 till oss. Ser man till divisionerna kanske det ska bli 5-0 till Vimmerby, men jag tror på vinst.

Ett mirakel krävs – men å andra sidan: ingenstans inträffar mirakel så ofta som inom sportens värld. Är det dags igen ikväll?

Jakob Karlsson 

Till top