BUN:s IT-kostnader har ökat med 109 procent

NYHETER / Permalink / 9

BUN står inför ytterligare en tung besparing. En anledning är förvaltningens ökade IT-kostnader. På tre år har IT-kostnaderna ökat med explosionsartade 109 procent. – Vi förstod tidigt att det skulle bli dyrare för oss efter att vi gick med i Itsam, säger Thomas Hjelm, controller på förvaltningen.

2011 spenderade barn- och utbildningsförvaltningen 3 537 000 kronor på IT. Året efter gick Vimmerby med i kommunalförbundet Itsam. 2012 fick BUN IT-pengar från kommunstyrelsen och behövde bara lägg 2,6 miljoner på IT.

Därefter har utgifterna skenat. 2013 lade BUN 6 063 000 kronor på IT. Och ifjol stannade summan på 7,4 miljoner.

Ökningen på tre år motsvarar 109 procent.

– Vi visste om att det skulle bli såhär. Vi får leasa alla våra datorer idag och betalar support på alla datorer. Det blir schysstare redovisat, men det kostar mer än tidigare. Vi har fått dra ned på personaltätheten på grund av det, säger Thomas Hjelm.

 

Alla enheter från Itsam

Barn- och utbildningsförvaltningen är kommunens mest IT-intensiva. Men Hjelm tror inte att antalet enheter har ökat särskilt mycket sedan 2011.

– Det kan vara lite fler enheter nu. Det förändras hela tiden. Men främst beror det på att varje dator är dyrare nu. Tidigare hade vi ett bättre avtal för elevdatorerna på gymnasiet. De 200 datorerna leasas idag.

En anledning till ökningen är att kommunen haft kvar ”egna” datorer tidigare år. Först 2014 är i stort sett alla datorer leasade från Itsam.

– Det här är första året som i stort sett alla datorer är leasade från Itsam. Innan har vi haft kvar lite gamla datorer och de har vi inte haft supportkostnad på. Supportkostnaden ligger på 1 800 kronor per dator, men den servien fungerar jättebra.

Hur mycket skiljer det i pris per dator nu jämfört med 2011?

– Det har jag inte i huvudet. 

 

Inte jämfört med andra

Barn- och utbildningsnämnden fick inget utökat anslag för de ökade IT-kostnaderna när Vimmerby gick med i Itsam. 

– Vi ansåg att vi borde ha fått det. Vi insåg att vi skulle få ökade kostnader direkt, men då slog KS ifrån sig och sa att de hade underskott på IT och inte hade några pengar att dela ut.

Förvaltningen har inte jämfört sina IT-kostnader med andra kommuner.

– Det kan finnas behov av att titta på vad Hultsfred har, men vi har börjat acceptera att vi har högre kostnader. Sedan för vi hela tiden samtal med Itsam om hur vi ska få ned kostnaderna.

Tror du att kostnaden kommer att fortsätta öka?

– Det är om det blir prisökningar på själva leasingen i så fall, men jag tror att vi kommit upp i den nivån som vi kommer vara på nu.

Att leasa en dator från Itsam i fyra år kostar mellan 13 632-17 472 inklusive supportavgift.

Jakob Karlsson

#1 - - Anonym:

Vansinniga priser. Går att köpa en utmärkt dator för 5000.

#2 - - Anonym:

Det lägre priset (ca 13000kr) är rimligt. En dator för hemmabruk kan man absolut köpa för 5000kr, men en dator för företag eller skola kostar mer, är bättre byggd och har bättre garantier. Jobbar själv med bl.a. inköp av datorer, och en bärbar dator av standardmodell betalar vi ca 8000kr för och den beräknas då hålla i 4 år.
Med kostnader för installation och support är inte 13000kr orimligt, framför allt inte som leasingavtalet bör innebära att datorn byts ut rakt av om någonting händer.
Den fråga jag ställer mig är hur support bekostades förut, om det fanns anställda för IT inom BUN, om det sköttes av ett externt företag eller av en kommungemensam IT-avdelning (och om det då fakturerades).
17000kr är dock orimligt mycket.
För att förstå hur kostnaderna har förändrats sedan IT-sam kom in i bilden så måste man förmodligen se på kommunen som helhet, för vissa kostnader måste ha tagits gemensamt tidigare.

#3 - - Jakob Nylin:

#2, tidigare var det en kommungemensam IT-avdelning. Med den kommungemensama IT-avdelningen fakturerades inga supportkostnader. Jag upplever det dock väldigt oklart vad den supportkostnad vi nu betalar inkluderar. Eftersom vi numer ska ha en "kundrelation" till vår IT-avdelning tar jag mig friheten att beskriva hur den fungerar. I ett tidigare inlägg på bloggen framgick att majoriteten av alla ärenden löses inom en timme, men det kan också fungera så här: 20 mars förvarnar jag om att det kommer att uppstå problem på bibliotekets publika datorer (på grund av hur bokningsprogrammet är installerat), 7 april har problemet uppstått och felanmäls, i slutet av 9 april har ITSAM inte hört av sig.

#4 - - Anonym:

#3, jag blir lite chockad av det du skriver, fastän inte förvånad. ITSAM har inget eget engagemang i den verksamhet ni bedriver och inte heller några konkurrenter. Utifrån det skulle jag bli högst förvånad om de lyckas erbjuda en bra tjänst och hålla kostnaderna nere.
Tyvärr ser jag liknande tendenser i mitt eget arbete när jag tittar på ett ITSAM-liknande projekt i min egen bransch. Jag har också sett det i andra kommuners experiment med att antingen samarbeta kring, eller outsourca, IT.

Den som inte är insatt i IT tänker gärna att det är relativt lätt att lägga ut det på någon annan, men IT kräver både engagemang och kunskap om verksamheten.
IT som inte sköts på rätt sätt och inte fungerar kan ta död på både lust och engagemang hos anställda. Men det vet jag att du vet, lycka till framöver! :)

/LN

#5 - - Anonym:

ITSAM är ett kamikazeprojekt. Att de får 95% som är nöjda med deras support och att de flesta problemen klaras av inom en timme är för mig en gåta. Huvudproblemet inom ITSAM stavas kompetens. Det saknas kompetens så till den milda grad att det är rent pinsamt. Man tar också betalt med råge för minsta lilla sak, samt att man tar betalt för saker som redan är inkluderade (läs operativsystem). Det man undrar är hur det kan bli så öändligt mycket dyrare med IT-kostnader när ITSAM är skapat av kommunerna själva och skall tjäna kommuninvånarna. Det är väl bara kommunalt som en sådan företeelse kan fortgå, för inom den privata sektorn hade ITSAM försvunnit direkt då de inte kan leverera det de ska, samt att de är otroligt kostnadsineffektiva. Man skulle kunna spara mycket pengar på att gå ur ITSAM och skapa en KOMPETENT IT-avdelning inom kommunen. Problemet med IT-avdelningen som fanns innan ITSAM var att det saknades kompetens, och till stora delar är det samma problem nu. Hur anställningsförfarandena såg ut i början av 2000-talet har jag sett med egna ögon och jag kan säga att man inte valde personer med kompetens utan tvärtom. Om detta sköts som det ska kanske vi skulle kunna ha kompetent IT-personal som jobbar med oss och inte mot oss som de allra flesta upplever att det är nu. Samt att vi skulle kunna spara pengar och slippa stänga skolor.

#6 - - Anonym:

Det har under kort tid hänt mycket inom skolans värld vad gäller datorer och programvara. Sedan några år satsar många skolor på molntjänster och en ny typ av billiga och enklare datorer - Chromebooks. Chromebooks kan hanteras ute på skolorna och kräver väldigt lite service och support. Ingen programvara behöver/kan installeras och de kräver inga antivirusskydd. Inga licenskostnader tillkommer då Google tillhandahåller allt gratis till skolor. De flesta elever och många lärare skulle klara av det mesta mha dessa datorer och programvara. Priset ligger på 2099 kr plus moms (för enklaste modellen) plus några hundralappar för en hanteringslicens. Priset förutsätter att inga mellanhänder finns ( typ IT-avdelningar) samt att skolan vill ta ansvaret för hantering av datorerna. Eftersom det verkar finnas flera miljoner att tjäna här för kommunen borde man verkligen se över detta alternativ. Det krävs förstås att kommunen måste lämna ITSAM vad gäller skolornas datorer.

#7 - - Anonym:

13 000 för en skoldator rimligt? Nej, du vet inte vad du pratar om.
Innan ITSAM kom in i bilden, köpte IT in datorer direkt och då visade vi det riktiga priset och skickade samma faktura till skolan som skulle ha datorn. Inga påslag som nu för att nå egen budget. Då kostade inte inköp på en leasingdator i närheten, trots bra kvalitet och försäkring. Även bättre datorer då, än de lågpris skolan köper nu via ITSAM, knappast några enterprisemaskiner. Lågprismodeller, med rejält påslag. Försök inte lura mig gosse…

#8 - - Anonym:

Håller med, Itsam är ett "Kamikazeprojekt". Itsam har ett för stort egenintresse när de bedriver sin verksamhet. Dom bryr sig inte om vad IT kostar utanför egen budget, utan kör sitt eget race. Det är våra politikers ansvar och största misstag i Itsam-frågan. Man har inte förstått precis det du skriver. Att Itsam jobbar för sin egen skull i första hand mot alla andra som förväntas förhålla sig och betala. Monopol i ett nötskal. Ni ska anpassa er för vi tänker inte göra det, vi går ju "med vinst" så vi kan inte ha fel. Man glömde att det är våra skattepengar som betalar deras löner och deras tid.

#9 - - Anonym:

#7, Jag vet inte vad det är för datorer som köps in nu, men om det hade varit riktigt bra datorer med alla licenser, support, m.m. så hade inte en kostnad på 13000 kronor varit någon fantasisumma. Man får t.ex. tänka in att det finns elever på gymnasiet som jobbar i Adobe-paketet, och bara den licensen är ett antal tusen.

Därmed inte sagt att det är en rimlig kostnad för datorer till eleverna. Som nämns i en tidigare kommentar så kanske Chromebooks är en bättre lösning i många fall?

17400 kronor däremot, det är en summa som jag inte kan få ihop alls.

Till top