DEBATT: Ta tag i integrationen istället för att skjuta budbäraren

NYHETER / Permalink / 3

Det har florerat en nyhet senaste veckan där en resenär har observerat en busschaufför inom KLT som tillsammans med en annan resenär har uttryckt sig "främlingsfientligt", om man ska tro Ayla Hammaströms utsago.

Jag säger inte att diskussionen va klanderfri, men jag tycker att det till viss del inte framgår riktigt vem som har sagt vad av chauffören och resenären som diskuterade invandring och integration.

Kanske har chauffören gått över gränsen, eller också så gav han sitt passiva stöd till en mer driven och förbannad resenär. Oavsett vilket så ska man nog inte yppa sig ifråga, i alla fall inte med en kritisk utgångspunkt då man riskerar att förlora jobbet i en hetsjakt, uppenbarligen. För ärligt talat så tror jag inte att Ayla hade haft några invändningar om chauffören och resenären pratade i goda ordalag om invandring och integration.

Ville belysa ett problem

Jag tycker att den här hetsjakten mot chauffören ifråga är överdriven. Jag tror att dom med sin diskussion ville påtala ett problem som man har uppfattat i sin vardag. Det må vara ett illa valt tillfälle på en buss, men faktum kvarstår att jag tror att dom ville belysa ett problem. Problemet i grunden tror jag handlade om att det finns en klick nyanlända flyktingar som med alla till buds stående medel inte vill göra rätt för sig när man åker kollektivt. Själv åkte jag Krösatåget när det fortfarande va i bruk mellan Hultsfred och Nässjö. Något som jag då reagerade på va den ovilja som fanns att göra rätt för sig.

Nyanlända flyktingar i Mariannelund stod för väldigt många incidenter och jag ska påtala det jag kommer ihåg. Biljett som var för gammal, biljett som avsåg annat resmål, vuxen som ville åka på barnbiljett, Busskort utan pengar, resenär utan pengar, vuxen resenär som ville åka som barn, prutning m.m. Det blev alltid hetsigt när dessa individer inte fick som dom ville, men oftast gav sig konduktören frivilligt då man ville undvika en större konflikt och hålla sina hålltider. Alla flyktingar agerade givetvis inte på samma sätt, men att det var ett fenomen som var invandrarrelaterat och påtagligt, den slutsatsen drog jag ganska omgående.

Fegt sätt att lösa problemet

För mig som har sett verkligheten så blir det ganska tydligt om vad denna frustration och diskussion kan ha berott på. Att KLT och Migrationsverket skaffar gratis busskort till nyanlända flyktingar ter sig ganska logiskt, men det är ett fegt sätt att lösa ett uppenbart problem på. Man sänder inga goda signaler till sin omgivning när man ger vika för flyktingar som kräver särbehandling. Kalla det gärna arbetsmarknadspolitisk åtgärd eller vad ni vill, det ni gör är att ni legitimerar ett ruttet beteende med gratis busskort som följd. Om det nu är en arbetsmarknadspolitisk åtgärd, då kan man ju fråga sig varför arbetslösa svenskar exkluderades i denna satsning. Är dom inte arbetsföra eller är dom inte en del av ett problem som man ville mörklägga?

Ta tag i integrationsrelaterade problem och sluta skjut budbäraren, i det här fallet en helt vanlig busschaufför!

Från en ex-resenär

#1 - - Anonym:

Så himla bra sagt. Jag håller med. Jag kunde inte sagt det bättre själv.

#2 - - Anonym:

Ayla kunde lämnat det därhän när hon sagt till. Istället så går hon vidare med detta och en busschaufför blir uthängd och kanske riskerar sitt jobb, pga av att Ayla inte kunde släppa det därhän. Tycker det är fruktansvärt att denna busschaufför riskerar sitt jobb. Det kan vara någons morfar, mormor, mamma, pappa, son eller dotter. Kanske en förälder med små barn som nu riskerar att kanske hamna i ekonomisk knipa. Hoppas att Ayla är riktigt stolt över sin insats och kan sova gott om natten nu när en människa kanske riskerar sitt jobb. Visst det är fel att prata så. Men det finns väl värre saker som t ex krig, mord m.m.

#3 - - Anonym:

Något av det värsta som finns är när en befolkning inte vågar säga vad den tycker. Jag läste om Sovjet när jag gick i skolan, mentaliteten i det svenska samhället platsar mer och mer in på min bild av befolkningen som kanske t.o.m mördades när de yttrade impopulära åsikter eller försökte skapa opposition.

Kan jämföra detta med folk som röstar på SD idag, oftast anonyma och många skulle nog bli förvånade av hur "nomala" människor som röstar på SD kan vara. Men förtrycket, det ständiga ältandet att man måste vara rasist för att vilja vända den negativa trenden i samhället som ingen kan ha missat... Att bli påhoppad av någon som tror sig veta vad en person tycker och tänker p g a vilken färg partiet man röstar på har. Är inte det en form av åsiktsrasism? Tänk om vi skulle börja straffa människor för de har avvikande åsikter...
Vänta nu, är det inte precis det vi gör nu med denna busschaufför?

Du har så rätt Jakob...

Svar: Det är inte jag som har skrivit det här inlägget. Det är ett debattinlägg från en anonym exresenär på klt och jag skriver inte under på de åsikter som yttras i inlägget. Alla inlägg som märks "debatt" är insändare som skickas till mig utifrån. Mina artiklar är undertecknande med Jakob Karlsson.
Jakob Karlsson

Till top