Främlingsfientliga uttalanden från KLT:s chaufför – tills Ayla sa ifrån

NYHETER / Permalink / 11

I mer än en kvart deltog KLT:s busschaufför i ett samtal som kränkte invandrare och asylsökande. Till slut fick Ayla Hammarström nog – och sa ifrån. – Om man bara sitter tyst är det som att man godkänner kränkningarna, säger hon.

Ayla Hammarström är osäker på exakt vem som sa vad, men i samtalet mellan KLT:s busschaufför och en passagerare beskrevs invandrare som "ett jävla pack" och det klagades på hur jobbigt det är att invandrare åker buss. 

I skarpa ordalag kritiserades även avtalet mellan landstinget, KLT och Migrationsverket som innebär att länets asylsökande får gratis kollektivtrafik inom länet. Passageraren föreslog att busschaufförerna skulle strejka – och chauffören gav bifall.

Till slut fick Vimmerbybon Ayla Hammarström nog.

– Det satt två mörkhyade kvinnor framför mig och jag förstod att de tog illa vid sig. Det kändes kränkande och då sa jag ifrån.

Hur reagerade busschauffören och passageraren när du sa ifrån?

– De blev irriterade, hånade mig för att jag sa ifrån och började köra med att man inte får säga någonting i det här landet.

”Väldigt kränkande”

Det främlingsfientliga samtalet mellan KLT-chauffören och passageraren varade i mer än en kvart.

– De höll på och pratade sådär ganska länge och det tog ett tag innan jag sa ifrån. Jag ville vara säker på vad jag hörde först. De pratade om hur många asylsökande som hoppar på bussen på vissa busshållplatser och nämnde hur bra det är med Sverigedemokraterna. Hela jargongen handlade om kritik mot invandrare.

Var det självklart för dig att säga ifrån?

– Jag kände att det var väldigt kränkande mot alla med utländsk bakgrund som satt i bussen. Jag blev förvånad att ingen sa ifrån, men det kanske är svårt att göra det om man själv blir kränkt. Sedan kände jag att jag själv godkänner deras samtal om jag inte säger ifrån och så samlade jag mod. Deras samtal gjorde mig väldigt uppretad.

”Svårt för oss att åka buss i arabvärlden”

Hammarström åker mycket buss mellan Vimmerby och Västervik, men har inte varit med om något liknande tidigare.

– Inte på det här sättet, men vissa chaufförer är mer hjälpsamma och har en otrevligare ton mot människor som har svårt att förstå språket. De är inte otrevliga mot tyskar som inte kan språket, men de är otrevliga mot människor som flytt från krig och inte kan språket, säger Hammarström och fortsätter:

– Det uppstår ofta situationer när nysvenskar och flyktingar åker buss första gången. Ofta får de en lapp av Migrationsverket på en hållplats där de ska gå av, men det är inte så enkelt att veta vart det är eller att förstå att man inte kan betala kontant. Att vara busschaufför är ett serviceyrke och då tycker jag att man ska hjälpa till, men det tycker jag inte alltid att KLT:s chaufförer gör. Jag tror att det skulle vara lika svårt för oss att åka buss i arabvärlden.

”Exempel på hur man inte ska göra”

Hammarström har tagit upp händelsen med KLT, som lovat att utreda saken.

– De tyckte att det var allvarligt och ska ta upp det med det bussbolag som körde sträckan. Jag vill inte hänga ut någon, men för mig är det viktigt att man inte pratar kränkande i offentliga rum när man är i tjänst. Men man verkar kunna säga vad som helst om asylsökande även när de sitter bredvid. 

Hur tycker du att KLT ska agera?

– Jag tycker att KLT ska ta upp det med bolagets personal. Det kanske inte bara är en person som har de här åsikterna, utan det kan vara flera som pratar såhär. De kan använda det här som ett exempel på hur man inte ska agera. Sånt här ska inte få inträffa i det allmänna rummet.

Det gjorde det på KLT:s buss igår. Ända tills Ayla Hammarström sa ifrån.

Jakob Karlsson

Fotnot: Senare idag publicerar Vimmerbybloggen en intervju med KLT:s trafikdirketör Karl-Johan Bodell, där han ger sin syn på händelsen.

Fotnot 2: Sedan 1 april åker länets asylsökande gratis med KLT inom länet sedan Migrationsverket, landstinget och KLT slutit ett avtal. Subventionen kostar sex miljoner kronor per år. KLT utreder också gratis kollektivtrafik för pensionärer.  

#1 - - Viktor:

Har hört liknade från resenärer (inte anställda) på tåget.

"Idioterna betalar ändå inget, kan likagärna sitta i första klass."
"Varför ska de ha bil? En kamel blir bra"

Otroligt tråkig attityd!

#2 - - Anonym:

Svårt att se att en busschaufför som bryter mot företagets egen värdegrund, där det står att kollektivtrafiken ska vara öppen för alla och att den som arbetar där ska bemötande, välkomnande, glada och tillmötesgående, kan ha kvar sitt arbete.

#3 - - Anita Lindvall:

Mycket bra och modigt att säga ifrån när sådana samtal sker inför öppen ridå.

#4 - - Anonym :

Om ayla hade vetat hur pass svårt just busschaufförer har så hade hon nog hållt med chauffören. För att dom inte förstår språket är en sak, men de gång på gång inte vill betala för sig på bussen är fel och jag förstår om busschaufförena tröttnar tillslut.

#5 - - Anonym:

Får man inte säga vad man vill helt plötsligt?

Svar: Det har man aldrig fått. Yttrandefriheten har sina begränsningar. Här handlar det dock om ett allmänt ägt trafikföretag som inte vill att deras chaufförer deltar i samtal där trafikföretagets resenärer kallas "jävla pack" - och som dessutom gör det mitt framför resenärernas ögon.
Jakob Karlsson

#6 - - Anonym:

Blir så trött! Har man bara en annan åsikt än en mörkhyad så är man rasist!tror inte busschauffören är en otrevlig rasist, utan kanske bara upplevt verkligheten och tröttna. Det rinner över för alla ibland.

Svar: Det handlar inte om att ha en annan åsikt. Det handlar om att delta i ett samtal med klart främlingsfientligt innehåll och att göra det i sin yrkesroll som busschaufför för ett skattefinansierat trafikbolag.
Jakob Karlsson

#7 - - Anonym:

Jag hörde inte detta som ayla pratar om. Jag hörde att man pratade om demonstration för att ge pensionärer gratis busskort också. Att det fanns en stor orättvisa. Detta är att göra en höna av en fjäder.Uppfattade inte samtalet mellan passagerarna och chauffören som det beskrivs. Tycker det är synd att media förvränger bilden

#8 - - Berit Nyström:

Vilken bra tjej med mod och kurage att verkligen säga ifrån när man sitter och kränker andra människor . Alla vi har samma värde och alla skall behandlas med respekt oavsett varifrån det land vi kommer i från. Vi själva kan hamna i en svår sits så tänk om det vore jag som satt i ett annat land utan pengar och bostad.
Det finns hopp för framtiden när jag läser om denna modiga tjej.
Tack!

#9 - - Anonym:

Som tillägg till min ovanstående kommentar så ska jag tillägga att jag inte satt så långt fram men det lät inte så otäckt som det beskrivs, sedan måste jag säga att det är ju inte ok att prata så i tjänst. Det kan jag hålla med om. Och jag undrar hur hon kunde veta att det var asylsökande, det kunde lika gärna vara en turist, en svensk, en gammal, ett barn, en vuxen, en man, en kvinna..Ja ni förstår poängen. Nog sagt om detta.

#10 - - Anonym:

Hur vet Ayla att det är tyskar som kliver på? I uttalandet så står det att busschaufförer är otrevliga mot asylsökande (hur vet hon att de är det) och att chaufförerna är trevligare mot exempelvis tyskar!!hur vet ayla att de är det??? Bara för att man behärskar ett visst språk behöver det väl inte betyda att man är just från det landet. Kan tycka att uttalandet inte är så speciellt genomtänkt utan mer taget ur luften.

#11 - - Anonym:

Sedan när är det inte ok att prata om Sverigedemokraterna?? Det är ju ett parti i riksdagen som alla andra partier. I så fall ska det inte heller vara ok att prata om något annat parti. Herregud vilken dubbelmoral. Detta avlånga land har blivit helt upp och nervänt. Är det inte tal om mobbing och rasism om man smutskastar och hänger ut en chaufför i någon slags blodtörstig hetsjakt. Herregud vad pinsamt att ta upp detta och göra sån här affär av det. Uppmärksamma IKEA-mordet istället t ex. Usch vad trött man blir.....

Till top