SD:s gruppledare: "Jag förstår Annelis oro"

NYHETER / Permalink / 1
Inom tre år är det inbördeskrig i Sverige. Det tror SD:s kommunpolitiker Anneli Jakobsson.
Gruppledaren Sandor Högye tar partikamraten i försvar. 
– Jag förstår Annelis oro. Många jag pratar med är också oroliga, säger Högye (SD).  
 
I torsdags skrev Dagens Vimmerby om Anneli Jakobssons tankar och profetior på sociala medier. Dels vill hon att Stefan Löfven döms till livstid för "medhjälp till mord" och dessutom tror hon att det innan valet 2018 är inbördeskrig i Sverige. 
Sverigedemokraternas gruppledare, Sandor Högye, tar inte avstånd från partikamratens uttalanden. 
– Jag förstår Annelis oro och dessutom har vi yttrandefrihet i det här landet. Det betyder att hon får uttrycka sin oro, säger Högye (SD). 
Är du av samma åsikt?
– Det är inget jag har funderat över. Jag tror inte att det går så fort, det tar nog längre tid än så och jag har inte en aning om ifall det ens kommer att ske över huvud taget. 
Hur ser du på hennes uttalanden på sociala medier?
– Jag har inte läst vad hon har skrivit, men vi har lagar i det här landet som reglerar vad man får säga och de får man följa. Annars så har vi yttrandefrihet och hon får tycka vad hon vill. Jag känner för människor som känner en stor oro. Det jäser ute på staden och jag hör åsikter som jag inte ens kan ställa mig bakom.
Men det är väl skillnad på hur en folkvald politiker och en samhällsmedborgare uttrycker sig?
– Så länge hon håller sig inom vad som är lagligt, så gäller yttrandefriheten och jag tycker inte det låter särskilt anmärkningsvärt det här.
 
 "Måste låsa ytterdörren idag"
Sandor Högye, som hamnade i blåsväder inför valet 2014 efter att ha kallat människor som flydde från Mellanöstern för "kannibaler", känner sig själv orolig ibland. 
– För 30 år sedan kunde jag gå och lägga mig utan att låsa ytterdörren om mig. Det kan jag inte i dag. 
Och det beror på invandringen, menar du?
– Nej, det är nog svenskarna som har blivit fruktansvärt kriminella trots att det är 70 procent som har utländsk bakgrund i fängelsena och att 35 procent inte ens är svenska medborgare.
Men enligt Kriminalvården stämmer inte siffrorna. Enligt svensk lag får Kriminalvården inte registrera etniskt ursprung bland sina fångar. Och 81 procent av de som sitter i svenska fängelsen är svenska medborgare. 
– Jag har sett andra siffror. 
Men det här är Kriminalvårdens egna. 
– Okej. Men jag har naturligtvis pratat med folk som jobbar i fängelsen och då får jag andra siffror. 
Men Kriminalvården får inte registrera etniskt ursprung. 
– Men de anställda har meddelarfrihet. 
 
 "Våldtäkterna beror på invandringen"
Mellan åren 1975 och 2014 har antalet anmälda våldtäkter ökat med över 700 procent i Sverige. Enligt Sandor Högye är det invandringens fel. 
– Kurvorna över antalet invandrare och antalet våldtäkter följs åt. För några år sedan hade jag inte en aning om vad en gruppvåldtäkt var för något.
Men på Brottsförebyggande rådet har man inte samma uppfattning som Vimmerbys SD-politiker.
– Det finns inget enkelt svar. Givetvis kan det bero på en rad olika saker: lagstiftning, samhällsdebatt, anmälningsbenägenhet och mycket mer. 2005 utvidgades våldtäktslagen till ett vidare begrepp vilket innebär att de brott eller övergrepp som före 2005 inte omfattades av lagen numera gör det. Det kan givetvis också leda till att anmälningarna ökar, skriver pressekreteraren Monica Landergård i ett mejl till DV. 
 
 "Svenska polisen upptagen med att skydda flyktingmottagningar"
Sandor Högye påstår också att han blivit utsatt för skadegörelse. Tre gånger inom loppet av ett år har han fått sina däck på bilen sönderskurna. 
Är det på grund av ditt politiska engagemang?
– Jag vill varken säga bu eller bä om det. 
Har du polisanmält det?
– Nej, det är meningslöst. Till vilka poliser?
Den svenska polisen?
– De är upptagna med att skydda flyktingförläggningar. 
Menar du allvar?
– Det såg man ju efter dådet på IKEA. Deras prioritering var ju att skydda flyktingförläggningar. 
Simon Henriksson
#1 - - Annelie:

Hoppas verkligen att folk lyssnar på Anneli det är skrämmande

Till top