KLT: ”Den föraren bör inte köra i vår tjänst”
Det var igår kväll som Vimmerbybon Ayla Hammarström gick in och avbröt en främlingsfientlig diskussion mellan en busschaufför och en passagerare på en av KLT:s bussturer mellan Västervik och Vimmerby.
Karl-Johan Bodell är KLT:s trafikdirektör:
– Det är bara att beklaga och be de drabbade kunderna som föraren har kränkt om ursäkt. Vi kommer göra vad vi kan för att det inte ska upprepas. Det känns olustigt om det här har förekommit och den föraren bör inte köra i vår tjänst. Det strider mot alla regler som våra trafikföretag ska följa.
Utredning väntar
Det var en chaufför på en underentreprenör till KLT som stod för de främlingsfientliga kommentarerna i tjänst. KLT ska nu utreda händelsen.
– Jag hoppas att det här har kommit in till min personals kännedom och att de utreder det här. Har man sådana värderingar ska man inte köra för KLT.
Hur går ni vidare?
– Jag vet inte på vilket företag den här chauffören är anställd. Enda sättet för oss är att ta reda på det är att få reda på vilken tur det var och sedan får vi ta en allvarlig diskussion med det trafikföretaget. Vi kommer begära in en skriftlig redogörelse från trafikföretaget, där föraren får en möjlighet att försvara sig
Tycker du att föraren ska stängas av under utredning?
– Jag tycker inte att någon ska fällas innan man vet vad som hänt. Jag vet inte om det här är en engångsföreteelse eller inte och det är en bedömning som trafikföretaget får göra. Det vi kan göra är att vägleda trafikföretaget i sitt beslut.
”Vår värdegrund är väldigt tydlig”
I sina upphandlingar med trafikföretagen har KLT skallkrav på att företagens chaufförer ska hörsamma KLT:s värderingar om allas lika värde och att ingen passagerare får diskrimineras.
– Det står väldigt tydligt hur en förare ska bete sig i avtalen. Sånt här får inte förekomma. Trafikföretagen måste bekräfta att alla människor har lika värde, vilket innebär att ingen får diskrimineras utifrån kön, religion, sexuell läggning, etnicitet eller funktionshinder. Ska man köra för KLT ska man följa vår värdegrund om allas lika värde. Det är ett skallkrav i våra upphandlingar och följer man inte det kan man åläggas vite, förklarar Bodell.
”Alla har gått utbildningen”
KLT genomför utbildningar med alla chaufförer som ska köra för det länets allmänna trafikföretag.
– Vi håller i en utbildning som går ut på att chaufförerna får veta vilka värdegrunder vi har och hur de ska hantera olika situationer. Den utbildningen har i stort sett alla våra chaufförer gått och man ska ha fått vetskap om våra värdegrunder innan man får behörighet att köra för KLT. Men följs det inte så är det såklart ett misslyckande för KLT.
Måste ni skärpa värdegrundsarbetet?
– Det här är ett tecken på att vi måste titta på det. Vi ska snart göra nya upphandlingar och den här händelsen kan få konsekvenser för hur vi väljer att skriva kravet. Vad som än händer ska vi nog bli ännu tydligare.
Ayla Hammarström vittnar också om ett otrevligare bemötande gentemot asylsökande. Hur ser du på det?
– Det hoppas jag verkligen inte. Alla är betalande kunder, oavsett om man som asylsökande omfattas av vårt avtal via Migrationsverket, om man får sitt busskort av sin kommun eller om man köper ett kort själv. Man får resa med KLT på olika sätt och någon värdering på det ska inte föraren lägga.
Jakob Karlsson
Självklart att alla ska få åka med bussen. Men ni vet mkt väl att de är ofta utländska som väljer att inte vilja betala på bussen. Och säger busschaufförena emot blir de oftast jätte arga. De finns många busschaufförer och alla har nån gång upplevt detta från obetalande resenärer.