Ekängens HVB ansöker om prövningstillstånd

NYHETER / Permalink / 0

Ekängens HVB ger inte upp sin verksamhet. Efter Förvaltningsrättens avslag ansöker man nu om prövningstillstånd hos Kammarrätten. Trots att ordföranden Johan Hemmingsson inte anser att det finns något som talar för att Kammarrätten väljer att pröva fallet.

I februari valde Inspektionen för vård och omsorg (IVO) att stänga det hårt kritiserade behandlingshemmet Ekängens HVB i Virserum. Företaget valde att överklaga beslutet till Förvaltningsrätten – som den 22 juni valde att avslå överklagandet.

Nu går Ekängen till nästa instans. Men för att Kammarrätten överhuvudtaget ska titta på fallet krävs ett prövningstillstånd. Det får man om man kan anföra ny information eller om fallet anses vara prejudicerande (det har betydelse för andra fall). Efter ett beslut igår har Ekängen ansökt om prövningstillstånd – men företagets styrelseordförande Johan Hemmingsson tror att chansen är väldigt liten.

– Personligen tror jag inte att vi kommer att få det och därför kände jag att det var tveksamt om vi skulle göra det här, men så blev det. Vi vill ta ansvar för bolaget och vi hade 35 anställda och vill göra vad vi kan för att rädda arbetstillfällen i Virserum, säger han.

Avgår som ordförande

Ekängens HVB har inga nya argument som skulle kunna motivera ett beviljat prövningstillstånd.

– Personligen kan jag inte se att det här skulle vara ett intressant juridiskt case och att man kan stödja sig på det för att få prövningstillstånd. Det är som att köpa en trisslott. Går det så går det.

Ekängens styrelse består av ordförande Johan Hemmingsson och den hårt kritiserade ägaren Anders Hermansson. Vid omröstningen valde Hemmingsson att lägga ned sin röst.

– Vi har inte varit 100 procent överens om det här och jag kunde ha stoppat en ansökan om prövningstillstånd. Nu valde jag att lägga ned min röst, för jag känner att om Anders vill köra det här racet så är det upp till honom. Jag vill inte bromsa. Jag har också meddelat att jag slutar som ordförande vid bolagsstämman i början av september och den här processen kanske fortsätter längre än så.

Vet du när ni får ett besked från Kammarrätten?

– Nej.

Varför slutar du?

– Jag har inget mer att tillföra i företaget.

Har du en konflikt med ägaren Anders Hermansson?

– Nej.

Vad kommer att hända med bolaget om Kammarrätten avslår er ansökan?

– Det kommer att finnas kvar tills vidare. Det är ingen som vill köpa ett företag som är inne i en sådan här process.

Och med fastigheterna?

– Det kan jag inte svara på. Jag är själv fastighetsägare och tror inte att den här fastigheten är speciellt säljbar. Men har man en verksamhet på gång och det passar, så visst.

Jakob Karlsson 

Fotnot: Den här texten har uppdaterats. I stycket somt tagits bort stod det att Vimmerbybloggen  kommer att publicera fler kommentarer från Johan Hemmingsson imorgon fredag. Så blir det inte. Johan Hemmingsson har meddelat att han avstår ytterligare kommentarer, åtminstone fram tills rättsprocessen  avslutats. 

Till top