Söndagskrönika (på en tisdag) #17: Den mest hektiska våren i Vimmerby i mannaminne – nu tar Vimmerbybloggen sommarpaus

NYHETER / Permalink / 3

Det känns som att mer hände i Vimmerbypolitiken den här våren än på tio år. Nedlagda skolor, folkomröstning, politiker som avgick på löpande band, underskott och ett pärlband av konflikter. Vimmerbybloggen har försökt hänga med hela vägen – men nu är det dags för några veckors bloggvila.

Den 24 mars startade jag Vimmerbybloggen. Det fanns främst två anledningar till det: jag saknade att skriva om Vimmerby och jag tyckte att mina artiklar om Vimmerby saknades sedan jag lämnade Vimmerby Tidning i slutet av 2014.

Jag tänkte på det som en liten rolig bisyssla. En artikel om dagen, kanske. Några djupare granskningar. Några nya uppslag.

Det blev något annat. Idag är det den 28 juli och jag har skrivit över 300 artiklar. Fler än 1 150 gillar Vimmerbybloggens facebooksida. Människor från alla hörn har kommit med tips. Artiklarna diskuteras. Sedan bloggen startade har ungefär tusen personer besökt bloggen varje dag.  

Jag tänkte ta paus hela juli månad. Nu är juli snart slut och jag har ännu inte tagit någon paus. Nu gör jag det – trots att jag fortfarande har en lång lista på tips och uppslag som jag inte har hunnit ta tag i. 

Jag kommer tillbaka, jag lovar.

Minst lika hektiskt i höst

Bloggen blev något annat, för en vecka efter att bloggen startades briserade en bomb i Vimmerbypolitiken. Journalister tjatar alltid om bomber som briserar, men vem hade förutsett att majoriteten skulle föreslå nedläggning av fyra skolor och två förskolor? Vem hade anat kraften i byarna som vällde fram?

Ingen, skulle jag tro. Förslaget kom som en chock – och förstod man inte allvaret med problemen i kommunens driftsekonomi så fick man det programmerat i huvudet den 31 mars. Fyra skolor. Två förskolor.

Redan samma dag startade upproret mot förslaget. Fler än 2 800 röstberättigade har krävt en folkomröstning. Den hektiska och heta våren i Vimmerbypolitiken 2015 kommer att följas av en minst lika hektisk och het höst och vinter.

Hur blir det med skolorna, förskolorna och folkomröstningen? Hur stort blir underskottet 2015? Går det att hitta en förklaring till Vimmerbys höga sociala kostnader? Kommer Vimmerby Fiber kunna repa sig i kampen mot Telia? Hur påverkar investeringsstoppet Vimmerbys fortsatta utveckling? Vad händer med Eken?

Det är en spännande tid i Vimmerby kommun, på så många sätt. Så många faktorer talar för att det borde gå så väldigt mycket bättre för Vimmerby än vad det faktiskt gör – och trots krisen i kommunens ekonomi och kommande nedskärningar upplever jag fortfarande en optimism i Vimmerby.

Tack till alla läsare!

Vimmerbybloggen kommer naturligtvis att fortsätta följa utvecklingen efter några veckors uppehåll. Innan jag loggar ut vill jag tacka alla läsare. För kritik, för beröm, för tips, för kommentarer och för ert engagemang.

Vimmerbybloggen har varit helt fristående. Jag har inte tjänat en krona på bloggen, men yrkesmässigt är bloggen det klart roligaste jag gjort. Jag gillar tempot, jag gillar dialogen med läsarna, jag gillar internets möjligheter att nå ut till flera.

Jag kommer tillbaka snart. Men nu blir det en paus. Vi hörs snart igen.

Jakob Karlsson

P.S. I slutet av den här veckan publicerar jag en längre avskedsintervju med Kjell Åke Hansson, som nyligen slutade sitt uppdrag som vd på Astrid Lindgrens Näs. Och händer det akuta grejer i aktuella frågor kommer jag givetvis att skriva om dem. I övrigt ska jag ta en paus. D.S.

#1 - - Lina:

Tack för ditt engagemang! Vimmerby behöver människor som dig

#2 - - Mattias Nittérus:

Tack Jakob! Det bästa kritiskt granskande och oberoende forumet vi haft nånsin i Vimmerby tror jag! Du gör verkligen skillnad i landskapet där "gammelmedia" kommer att falla! Fortsätt så!

#3 - - Björn Ståhlberg:

För oss Vimmerbybor blir nätet en dimension fattigare när Jakob tar välförtjänt semester.

Till top