Nilsson Nachtweij: ”Sista halvåret har jag och Micael haft en väldigt bra dialog”

NYHETER / Permalink / 0
 
Den stora konflikten i Vimmerbypolitiken har funnits mellan Moderaterna och Centerpartiet. Men Centepartiet beklagar Glennfalks avgång. – Vi vill tacka honom för det engagemang för Vimmerby kommun som han har visat, säger Ingela Nilsson Nachtweij (C).  

Den personliga konflikten mellan Micael Glennfalk (M) och Ingela Nilsson Nachtweij (C) var en av huvudanledningarna till att Vimmerbyalliansen bröts efter valet 2014. Efter Glennfalks meddelande om sin kommande avgång igår anser Nilsson Nachtweij att den påstådda konflikten förstorats upp av media.

– Jag tycker att media har förstorat det. Sista halvåret har jag suttit i opposition och vi har haft en mycket bra dialog under de förutsättningar som finns. Det uttryckte även Micael i talarstolen i fullmäktige i måndags. Han tyckte att det har varit en bra debatt och det tolkar jag som att han tycker att det varit en schysst debatt. Skolnedläggningsfrågan har varit väldigt känslig, men vi har inte gått till några personangrepp och det har inte majoriteten gjort heller, säger Nilsson Nachtweij och fortsätter:

– Det är viktigt att visa respekt för Micael när han har den här diagnosen. Jag tycker inte om när Marie C Nicholson säger att oppositionen ogillar Micael. Det är ingen som tycker illa om Glennfalk som person, men vi har olika åsikter och uppfattningar.

Kommer relationerna mellan C och M förbättras efter Glennfalks avgång?

– Jag tror att vi får bättre relationer framöver, men det har inte med mig och Micael att göra. Det handlar om kommunens ekonomiska situation som kräver mer dialog. Jag tror att förtroendet för politiken skadats den här våren och det kan vi bygga upp igen tillsammans.

Öppnar Glennfalks avgång upp för en ny Vimmerbyallians?

– Det är för tidigt att spekulera kring det. Majoriteten har uttryckt att man har ett väldigt bra samarbete så jag tror inte att finns några sådana avsikter.

Centerpartiet förväntar sig att Socialdemokraterna tar  ett större ansvar framöver.

– Vi hoppas att Micael Glennfalks hälsa förbättras genom detta beslut och vi förväntar oss att Socialdemokraterna under den närmaste tiden tar ett större ansvar i den politiska kommunledningen för att Micael Glennfalk ska få den vila som hans hälsa kräver. 

Jakob Karlsson

Till top