Privat initiativ för att stötta lokala mjölkbönder

NYHETER / Permalink / 1

Svenska mjölkbönder lever under hård ekonomisk press. Det vill Malin Jonsson och Emelie Nilsson få ett stopp på. Deras kampanj ”Till vilket pris?” ger konsumenterna möjlighet att i butiken stötta de cirka 70 mjölkbönderna i Hultsfred och Vimmerby kommun.

Projektet inleddes redan i lördags och elva butiker i de båda kommunerna har anslutit sig till projektet som är tänkt att pågå i ett halvår framöver. Kampanjen ger konsumenterna möjlighet att stötta de lokala mjölkbönderna med en, fem eller tio kronor.  

Kupongen överlämnas i kassan, beloppet hamnar på kvittot – och i projektets slut fördelas pengarna mellan mjölkbönderna efter storleken på deras leveranser.  

– Vi brinner för landsbygdsfrågor och är själva uppväxta på landet. Vi känner flera av de 70 mjölkbönderna som finns i de båda kommunerna och vill göra en insats för att de ska kunna finnas kvar. Som konsument är man kanske inte alltid så insatt i hur valen man gör i butiken påverkar hela kedjan. Vi hoppas att projektet kan hjälpa till att informera om situationen, säger Malin Jonsson i ett pressutskick.

”Många arbetstillfällen”

Emelie Nilsson hoppas att kampanjen får igång debatten:

 – Gåvan i butiken är symbolisk. Huvudsyftet är att få igång den lokala debatten om hur allvarlig situationen för våra mjölkbönder är och hur viktigt det är att vi handlar svenska mejeriprodukter om vi vill bevara landsbygden. Bönderna är motorn på landsbygden och utan dem skulle mer än det öppna landskapet vara ett minne blott. Det skulle också betyda att många betydelsefulla arbetstillfällen som lantbruken generar riskerar att försvinna. Det skulle slå hårt mot små kommuner som Vimmerby och Hultsfred, säger hon.

Kampanjen förs under hashtaggen ”#tillvilketpris”.

Jakob Karlsson

#1 - - Anonym:

Vem är vem? De är tre på bilden.

Svar: Det är två personer på bilden. Emelie Nilsson till vänster och Malin Jonsson till höger.
Jakob Karlsson

Till top