Rektorn: ”Inget jättebekymmer att så många slutar”

NYHETER / Permalink / 0

Flera medarbetare riktar skarp kritik mot Vimmerby Lärcenters arbetsmiljö – och rektorn Matilda Bladås. Bladås själv tycker att arbetsmiljön är på väg åt rätt håll.

I en artikel från tidigare idag avslöjade Vimmerbybloggen de stora arbetsmiljöproblem som råder på Vimmerby Lärcenter. Enligt både vissa medarbetare och de inkopplade fackförbunden vilar ett stort ansvar på rektorn Matilda Bladås för den uppkomna situationen. Bladås beskriver våren som ”turbulent”.

– Jag har varit ny som chef och vi har även haft många nya i personalen och vi har varit i en rollsökningsfas. Det blev en del gnissel om de tydligare arbetstidsavtal som vi infört, men det tycker jag har landat väl nu. Vi har även haft en del konflikter, men jag känner att vi har kommit en bra bit på vägen nu.

Beteendevetare kopplades in

Det första mötet om situationen mellan fack och arbetsgivare hölls i slutet av april. Då efterfrågade facken ett tydligare ledarskap och beteendevetaren Mårten Havskog kopplades in i ärendet. Sedan dess har Havskog haft flera träffar med personalen, en psykolog har kopplats in och Matilda Bladås har fått en mentor. Bladås säger såhär om sin roll i situationen:

– Jag har ställts inför många nya situationer som jag inte varit van vid, men jag känner mig nöjd och tycker att jag har gjort det bästa utifrån min förmåga och min erfarenhet. Vi har haft några konfliktsituationer, men där har vi tagit in beteendevetare och fått hjälp.

Kunde du ha gjort något annorlunda?

­– Inte mycket. Det kan vara någon enstaka händelse, men det här är första gången som jag är chef och jag har ställts inför många helt nya situationer.

Hur ser du på kritiken som lärarna framför i den tidigare artikeln på Vimmerbybloggen?

– Jag har aldrig haft misstro mot lärarnas yrkeskunskaper. De är väldigt kompetenta allihop och det har jag förmedlat till dem. De är helt fantastiska på alla sätt och vis.

Vad menar du när du anklagar lärarna för att ha dålig värdegrund?

– Alla har absolut inte dålig värdegrund, men vissa uttalanden från personal stämmer inte riktigt överens med en värdegrund som jag kan stå för. Men jag kan inte peka ut något speciellt, för då hänger jag ut de personerna.

Flera har upplevt att du varit partisk i konflikter. Stämmer det?

– Jag har tagit tag i konflikter direkt och vi har haft flera personliga samtal. Sedan utgår jag alltid från verksamheten och elevernas bästa. Det är mitt fokus.

Känner du att du behöver förändra ditt ledarskap framöver?

– Vi ska fortsätta det arbete med arbetsmiljön som vi satt igång tillsammans med de anställda och facken.

”Upplever inte att så många slutar”

Enligt uppgifter till Vimmerbybloggen har elva medarbetare antingen lämnat verksamheten eller så kommer de att göra det. Både medarbetare som bloggen pratat med och Lärarnas Riksförbund hävdar att nästan alla slutar på grund av arbetsmiljöproblemen på Vimmerby Lärcenter. Matilda Bladås har en helt annan syn på saken:

– Jag upplever inte att det är så många som slutar. Det är bara tre fast anställda som har sagt upp sig, och en av dem har jag aldrig jobbat med och en annan av dem har sökt en ny tjänst på Vimmerby Lärcenter. Två av de visstidsanställda som slutat har inte blivit erbjudna förlängning två fast anställda har begärt tjänstledighet. Jag tycker att det är jätteroligt när vi har medarbetare som tar tjänstledigt för att de vill gå framåt i sin personliga utveckling. Det behöver inte vara negativt bara för att man slutar.

Hur reagerar du på uppgifterna om att det handlar om arbetsmiljön?

– Det är tråkigt om de säger att det beror på arbetsmiljön, men det får stå för dem. Jag tycker att vi har jobbat på bra med det och har ett positivt tänkande inför framtiden.

Hur påverkar det Vimmerby Lärcenter att så många medarbetare försvinner?

– Jag ser det inte som ett jättestort bekymmer. Vi har nyanställda som kommer framöver och jag ser fram emot att jobba med dem i verksamheten.

Hur ser bemanningen ut framöver?

– Så gott som alla tjänster är tillsatta med behöriga och legitimerade lärare. Jag fick sätta ut en tjänst nu när vi fick en ansökan till om tjänstledighet, men egentligen söker vi bara två personer till hösten.

Jakob Karlsson

Fotnot: Hur facket och arbetsgivaren ser på konflikten kommer Vimmerbybloggen återkomma med i kommande artiklar.

Till top